Factuur
Veelgestelde vragen
Kan ik mijn voorschotbedrag wijzigen?
De hoogte van uw voorschot is gebaseerd op uw jaarlijkse verbruik. Als u wijzigingen voorziet, bijvoorbeeld in uw gezinssamenstelling, dan kunt u uw voorschotbedrag wijzigen in Mijn Dunea. Hiervoor is het noodzakelijk dat u zich eenmalig registreert met uw klantnummer, deze vindt u op uw facturen.Hoe kan ik mijn facturen betalen aan Dunea?
U kunt uw facturen op verschillende manieren betalen. Wijzigingen van uw betaalwijze kunt u allemaal snel en gemakkelijk regelen via Mijn Dunea.
Automatische afschrijving
Voor de betaling van uw factuur kunt u ons machtigen om het bedrag automatisch af te laten schrijven. Dat geeft u één keer door en dan heeft u er in het vervolg geen omkijken meer naar.
iDeal
- U kunt ervoor kiezen om uw facturen via de e-mail te ontvangen. Het is dan mogelijk om, met één druk op de knop via de e-mail, uw facturen via iDeal te betalen.
- Via Mijn Dunea kunt u heel gemakkelijk uw openstaande factuur of periodeafrekening betalen via de knop Betalen via iDeal, die bij de factuur staat.
Eigen overschrijving
U kunt uw factuur zelf overmaken via internetbankieren of een overschrijvingskaart van uw bank. U kunt uw betaling overmaken op IBAN NL68 INGB 0000 0116 00 ten name van Dunea Duin & Water. Vermeld altijd bij uw betaling het betalingskenmerk, deze staat op uw factuur. Heeft u geen betalingskenmerk vermeld dan uw klantnummer en eventueel factuurnummer, postcode en huisnummer.
Mijn verbruik van het afgelopen jaar is hoger dan eerdere jaren. Waar kan dit aan liggen?
De voorschotbedragen die u gedurende het jaar betaalt voor drinkwater, zijn berekend op basis van uw verbruik in het verleden. Als u meer verbruikt dan het jaar ervoor, is de optelsom van de voorschotten niet meer voldoende en moet u bijbetalen als de periodeafrekening verschijnt. Tegelijk wordt het nieuwe voorschotbedrag (automatisch) verhoogd, om te voorkomen dat u het jaar erna opnieuw moet bijbetalen.
Hoeveel water u het komende jaar verbruikt, kan afhangen van verschillende factoren. Zo kan uw meterstand al een paar jaar (te laag) geschat zijn of kunt u een lekkage hebben. Vermoed u een lekkage? Bekijk dan hier onze tips.
Is mijn verbruik normaal?
Landelijk gebruikt een Nederlander gemiddeld 119 liter per persoon per dag, zo weten we uit onderzoek. In een ‘normaal jaar’ komt dat uit op 43.500 liter per persoon (43,5m3). Dit gemiddelde verbruik is gebaseerd op alle Nederlanders. Wat voor u een normaal verbruik is, hangt af van uw persoonlijke situatie. Zo weten we dat in wijken met grote tuinen meer water wordt gebruikt dan in meer stedelijke omgeving. En een groter huishouden verbruikt per persoon gemiddeld iets minder, omdat huishoudelijke apparaten als vaatwassers en wasmachines efficiënter worden gebruikt.
Wat uw persoonlijke woonomstandigheden ook zijn, bewust omgaan met water is altijd goed. Minder watergebruik en meer hergebruik van bijvoorbeeld regenwater, scheelt energie en CO2-uitstoot. Waterbesparing is het gemakkelijkste te bereiken door zuiniger apparatuur aan te schaffen: een waterbesparende douchekop, een toilet met de optie van een kleine spoeling, een wasmachine en vaatwasser die minder water verbruiken.
Kijk op de waterbewustpagina voor meer tips in en om het huis.
Hoe kan ik mijn factuur digitaal ontvangen?
Wilt u uw factuur digitaal ontvangen i.p.v. via de post? Dat kan. Wij willen namelijk steeds meer digitaal communiceren met onze klanten omdat we papier willen besparen. Daarnaast is digitaal communiceren voor u als klant sneller. Als u uw post per e-mail wilt ontvangen kunt u zich op deze pagina aanmelden voor digitale post.Vanaf 1 maart 2023 rekenen wij kosten voor papieren facturen. Door over te stappen naar digitale post bespaart u deze kosten.
Wat betekent 'Kosten papieren facturen?'
Ziet u op uw periodeafrekening de regel 'kosten papieren facturen staan'? Dan ontvangt u uw facturen per post. Voor papieren facturen rekenen wij kosten. Het tarief dat wij hiervoor rekenen vindt u in onze tarievenregeling.
Als u uw post per e-mail wilt ontvangen kunt u zich op deze pagina aanmelden voor digitale post.Ik wil mijn factuur niet digitaal ontvangen, hoe pas ik dit aan?
Wij willen papier besparen door minder post te versturen. Zo dragen wij bij aan een beter milieu. Wanneer u om bepaalde redenen uw factuur per post wil ontvangen verzoeken wij u een e-mail te sturen naar klantenservice@dunea.nl. Wij zorgen er dan voor dat u uw volgende factuur per post ontvangt.
Vanaf 1 maart 2023 rekenen wij kosten voor papieren facturen. Als u overstapt naar papieren facturen, dan betaalt u deze kosten via de periodeafrekening. Het tarief dat wij hiervoor rekenen vindt u in onze tarievenregeling.
Wat staat er op mijn factuur?
Bent u op zoek naar een uitleg van de zaken op uw factuur of periodeafrekening? U kunt deze op de pagina hieronder vinden:
Waarom betaal ik vastrecht?
U betaalt vastrecht voor het 24 uur per dag 7 dagen in de week direct beschikbaar hebben van vers, betrouwbaar drinkwater. Hiervoor is beheer en onderhoud van de productiemiddelen en het distributienet nodig. Dit soort kosten moet worden gemaakt, onafhankelijk van de hoeveelheid drinkwater die wordt geproduceerd, gedistribueerd en afgenomen. Vandaar dat er naast de prijs per 1.000 liter water ook vastrecht wordt geheven.Ik krijg mijn factuur op een verkeerd e-mailadres, hoe pas ik dit aan?
U kunt uw e-mailadres voor facturen aanpassen op de pagina contactgegevens wijzigen in Mijn Dunea. Let op! U verandert hier dan alleen uw e-mailadres voor het ontvangen van uw facturen.Wat is BoL?
Belasting op Leidingwater (BoL) is een heffing van de Belastingdienst op de levering van leidingwater. Dunea moet dit innen. BoL maakt naast de productie- en distributiekosten onderdeel uit van de kostprijs van uw drinkwater. Hierdoor moet u ook btw betalen over BoL. U betaalt BoL over de eerste 300 m3 (300.000 liter) waterverbruik (per verbruiksadres). Lees hier meer.
Ik heb een herinnering ontvangen maar weet niet welk leveringsadres het betreft?
Als u voor meerdere leveringsadressen de drinkwaterfacturen betaalt, kan het soms onduidelijk zijn over welk leveringsadres dit gaat. U kunt deze informatie gemakkelijk terug vinden via Mijn Dunea. Hier kunt u overzichtelijk zien welke facturen er nog open staan en voor welk adres u de factuur moet betalen.Wie bepaalt de leveringscapaciteit?
De eigenaar van een pand bepaalt de leveringscapaciteit. Dunea weet niet wat voor waterinstallatie er achter de meter zit. Bent u niet tevreden over de leveringscapaciteit? Als eigenaar kunt u de wateraansluiting laten aanpassen tegen betaling. Bent u huurder, dan kunt u het beste contact opnemen met de verhuurder. Meer informatie over de capaciteit van de aansluiting.Hoe lang na het opzeggen van de waterlevering ontvang ik de eindafrekening voor mijn oude adres?
Na het verwerken van uw opzegging ontvangt u binnen drie werkdagen de eindafrekening.
Waarom is mijn vastrecht hoger dan andere huishoudens?
De kleinste leveringscapaciteit is 1.500 liter/uur. Sommige huishoudens hebben een leveringscapaciteit van 2.500 liter/uur. Als alle tappunten in huis tegelijk open staan, is er in geval van een grotere leveringscapaciteit meer waterdruk. Hiervoor is 24/7 meer productie- en leveringscapaciteit nodig en dat maakt de aansluiting duurder. Een bouwer of voormalige eigenaar kan gekozen hebben voor een grotere meter, omdat de waterinstallatie in huis dat nodig had. Check op de pagina Capaciteit van de aansluiting of u wellicht met een kleinere capaciteit toe kunt.Waarom betaal ik vastrecht per huishouden in een appartementengebouw met één gemeenschappelijke watermeter?
U betaalt vastrecht voor het 24 uur per dag 7 dagen in de week direct beschikbaar hebben van vers, betrouwbaar drinkwater. De aard van het waterverbruik van een huishouden in een appartementencomplex met een gemeenschappelijke watermeter is heel vergelijkbaar met het waterverbruik van een huishouden met een eigen meter.
Van vastrecht wordt onder meer het beheer en onderhoud van de drinkwaterproductielocaties en het distributienet betaald. Het is niet zo dat een klant betaalt voor het aanwezig zijn van een individuele watermeter. De drinkwaterinstallatie hoort immers bij het pand en is dus bij de bouw al betaald.
Contact
Mocht uw vraag er niet tussen staan of niet helemaal beantwoord zijn, bel ons dan op 088 347 47 47. U kunt ons bellen van maandag-vrijdag van 8:00-17:00 uur. Wilt u op een ander moment contact met ons opnemen? Via onze klantenservicepagina kunt u een contactformulier invullen.